Wie zijn we?

leven en leren

Deze school wil recht doen aan het kind en het toerusten voor een leven in de 21e eeuw. Onze school is dan ook meer dan een school: het wordt een centrum voor leven en leren.

Een centrum voor leven en leren creëren
Een inclusieve samenleving begint bij een inclusieve school
Je leert niet voor school maar voor het leven (Seneca)

Alle kinderen speciaal
Vertrouwen in de ontwikkelingskracht van alle kinderen
Samen waar het kan, apart waar het moet
Gelijkheid door een ongelijke aanpak

Samen waar het kan, Apart waar het moet

De school is tot stand gekomen door de samenwerking van twee types basisonderwijs, regulier en SBO. Bij de Synergieschool is het niet belangrijk of je een SBO-kind of regulier basisschoolkind bent. Alle kinderen zijn speciaal en wij vertrouwen in de ontwikkelingskracht van kinderen. Op onze school gaan wij uit van gelijkheid door een ongelijke aanpak. Zo geven wij uitvoering aan wat passend onderwijs in onze ogen werkelijk is.

We handelen binnen de wettelijke kaders, ons onderwijs voldoet aan de kerndoelen, referentieniveaus en passende perspectieven. We werken in vier units met elk een team dat bestaat uit verschillende professionals die samen verantwoordelijkheid dragen voor de unit.

Talent <-> Ontwikkeling
We werken vanuit hart, hoofd en handen. Op onze school is ieder kind uniek en gaan we uit van ieders talenten. Zo biedt de Synergieschool elk kind optimale ontwikkelkansen. Op basis van de beginsituatie en de mogelijkheden van de leerling wordt het onderwijsaanbod in overleg met ouders en leerling bepaald. Hierbij gaan we uit van erkende ongelijkheid en krijgen kinderen een leerstofaanbod op eigen tempo en niveau.

Ook medewerkers blijven zich ontwikkelen. Op de Synergie-school kennen we elkaars kwaliteiten en maken er gebruik van. We werken samen op basis van relatie, vertrouwen en empathie. Van alle collega’s verwachten we dat ze zich professionaliseren en werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Vanuit passie en intrinsieke motivatie leveren ze een bijdrage aan de groeikansen voor kinderen. Dat is een grondhouding.

Individueel <-> Samen
Niet alle kinderen leren op hetzelfde moment, in hetzelfde tempo hetzelfde. De aanpak zal daarom voor elk kind verschillend zijn, afgestemd op de eigen vraag en mogelijkheden.

Ieder kind mag zijn wie hij is en kan zich ontplooien op zijn ‘eigen wijze’. Volwassenen begeleiden de kinderen op de weg naar volwassenheid en zorgen ervoor dat ze toegerust zijn voor het leven in de 21e eeuw. Naast de individuele ontwikkeling is er oog en oor voor het sociale bewustzijn en sociaal gedrag en leren we de kinderen hun kwaliteiten en talenten ten dienste te stellen aan anderen. Thuis en school zijn op elkaar afgestemd. We werken vanaf de start op school intensief samen met ouders als partner. Afspraken worden vastgelegd en er wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise.

Op de Synergieschool voelt iedereen zich veilig. Deze veiligheid is er omdat er gewerkt wordt vanuit kernwaarden: Zorg en respect voor jezelf. Zorg en respect voor de ander. Zorg en respect voor de omgeving.

Leren <-> Spelen <-> Leven
Onze school is meer dan een school; het is een centrum voor leven en leren voor kinderen van 2 tot 13 jaar.

Kinderen moeten zowel onderzoekend kunnen leren als instructie ontvangen. Vaardigheden worden verbeterd door te ervaren, kennis op te doen en deze toe te passen. We werken vanuit speel-, leer- en ontwikkellijnen gericht op het behalen van concrete doelen. Daardoor kunnen kinderen zich in hun eigen tempo ontplooien en op hun eigen niveau vaardigheden ontwikkelen op de verschillende ontwikkelingsgebieden.

Het vergt kennis, ervaring en onderzoek om vast te stellen wat een volgende stap is in de ontwikkeling van een kind. De professionals stellen de goede vragen, waardoor het kind duidelijk kan maken wat de ontwikkelingsbehoefte is. Ook ouders hebben hierbij een belangrijke rol.

LEERDOELGERICHT ONDERWIJS OP EEN ADAPTIEVE WIJZE

Met leerdoelgericht onderwijs zetten wij het leerdoel centraal. De activiteiten en middelen die nodig zijn voor de leerling om het leerdoel te behalen zijn bewust gekozen. Op die manier is er altijd een koppeling tussen het leerdoel, de leerling en de concrete leermiddelen, leeractiviteiten en leerstof. Dit geeft vrijheid en ruimte voor de creativiteit en het vakmanschap van de leerkracht/coach. Daarnaast is het eenvoudig om af te stemmen op de behoefte van onze leerlingen en groepen. Leerdoelgericht onderwijs organiseren wij vanuit inzicht en halen wij het maximale uit de onderwijstijd voor de leerkracht/coach en vergroten wij de effectieve leertijd voor de leerling.

EIGEN DEVICE

Alle kinderen beschikken over hun eigen device. In Unit 2 gebruiken wij de Ipad en vanaf Unit 3 een chromebook. Zo leren kinderen van jongs af aan omgaan met digitale media en leermiddelen als onderdeel van de 21e eeuws vaardigheden. Een volgend bijkomend voordeel is het digitaal gepersonaliseerd onderwijsaanbod dat wij alle leerlingen kunnen bieden. De devices blijven op school.